Japn trtnelmre a hossz, elszigetelt idszakok a jellemzek, megtzdelve a krnyez vilg j nhny radiklis, nha forradalmi vltozst hoz kls behatsval. A szigetorszg trtnelme a kvetkez ngy f korszakra oszthat fel:
- Japn strtnete (kb. i. e. 35 000 ve - i. sz. 250)
- Japn kor (Kodai, 250–1185): az eurpai kor fogalmtl eltren nagyjbl az eurpai kora kzpkor s halad kzpkor idszakval esik egybe.
- Japn feudlis kora: a sguntus korszaka. Az eurpai ks kzpkortl a 19. szzad kzepig tart hossz idszakot leli fel. Kt nagyobb korszakra oszthatjuk:
- Japn kzpkor (Csuszei, 1185–1603)
- Edo-kor (1603–1868)
- Japn modern kor: a Meidzsi-restaurcitl (1868) egszen mig
Japn strtnete
Japn rott trtnelme a knai szvegekben megjelen rvid utalsokkal kezddik az i. sz. 1. szzadban. Rgszeti kutatsok szerint azonban a Japn szigetvilgban mr a paleolitikus korban is ltek emberek. Idszmtsunk eltt 12 000 vvel az utols jgkorszakot kveten a japn szigetvilg gazdag koszisztmja elsegtette az emberi fejldst, ltrehozvn az els agyagmvessget a Dzsmon-korszak idejn. A Dzsmon-kultra npt tekinthetjk az emberi trtnelem els ismert civilizcija ltrehozjnak!
Paleolitikum
A paleolitikum (skkor) Japnban kb. 35 000 ve kezddtt (a legkorbbi megtallt keszkzk), s az i. e. 13. vezredig, a jgkorszak vgig tartott. Ez egybeesik a mezolitikum (tmeneti kkor) Dzsmon-korszaknak kezdetvel.
Japn slaki
A rgszeti feltrsok azt bizonytjk, hogy a Japn szigetvilg els laki, kzttk felteheten a mai ajnuk sei szak-zsibl s Kelet-zsibl az akkor mg ltez fldhidakon keresztl rkeztek erre a terletre kb. 35 000 vvel ezeltt. Ms kutatsok viszont arra utalnak, hogy nhny npcsoport hajval is jtt erre a vidkre Dlkelet-zsibl, a csendes-ceni nagy vndorlsi idszakban. Az is lehetsges, hogy a japn szigetvilg abban a korban nem volt olyan elszigetelt, mint ksbb.
Az slakknak tartott ajnuk prezres maradkcsoportja ma mr csak idegenforgalmi ltvnyossg. Az ajnuk harcias halsz-vadsz npe egykor mg a mai Oszakn is tlterjed hatalmas terletet npestett be, de napjainkra mr visszahzdtak Hokkaidnak, az szaki fszigetnek zrtabb vidkeire.
Dzsmon korszak
A Dzsmon-korszak (縄文時代 Jōmon-jidai) az i. e. 14. vezredtl az i. e. 3. szzad elejig tartott. A korszak els megtallt leletei az i. e. 14. vezredbl szrmaznak. A feltrt teleplsek a flig letelepedett mezolitikus - vagy egyes vlemnyek szerint neolitikus - letforma jellegzetessgeit viselik.
Vitatott rgszeti kutatsok szerint a Dzsmon-korszak emberei ksztettk a vilg els agyagednyeit, amelyek az i. e. 11. vezredhez kthetk. A Dzsmon-korszak emberei agyagfigurkat s agyagednyeket ksztettek, melyet fonott s fonatlan zsinrokkal s plcikkkal dsztettek egyre kifinomultabb technikkkal. Az ugyancsak erre a korszakra datlhat kszerszmok a vilg legels csiszolt keszkzei.
A Dzsmon-kultra legtisztbban kivehet rgszeti leletei egyesek szerint az ajnuk sei ksztettk.
A japn np eredete
A hagyomny szerint a japn np kt isteni lny egyeslsbl keletkezett, s a szigetvilgot is isteni er emelte ki az cen hullmaibl.
A japn np eredetre vonatkozan mg ma sincsenek megbzhat adatok. A tudsok vlemnye eltr, s a tisztzatlan rszletkrdsek mindmig a japn strtnetkutats alapvet problmi.
Jajoji-korszak
A Jajoi-korszak (弥生時代, Yayoi jidai) az i. e. 3. szzadtl (ez a dtum vitatott) az i. sz. 3. szzadig tartott. Elnevezst Toki egy bizonyos rszrl kapta, ahol a kor els felismerhet leleteit fedeztk fel. Az zsiai Korea terletrl beszivrg rizsmvelsi s ntzsi technikknak ksznheten a trsadalom mezgazdlkodsi szintre emelkedett. A trzsek tbb kisebb llamm strukturldtak. A hbork s a kialakul szvetsgek utat nyitottak a nagyobb s szervezettebb egysgek kialakulsa fel. A 3. szzadbl szrmaz knai rsos emlkek emltst tesznek Himiko kirlynrl, aki 30 kisebb llamot egyestett a szigetvilgban.
Japn kor
A knai kultra terjedt el a buddhizmussal s a konfucianizmussal egytt Japnban, elszr kzvetlenl Korebl s Knbl. Japn elfogadta s beolvasztotta a knai kultra sszes elemt – a buddhizmust, a konfucianizmust, a mezgazdasgi ismereteket, ptszetet, mvszetet, kzmvessget, rsbelisget, kltszetet, jogot s llamrendszert – s megalkotta a Heian-korszak arisztokratinak japn kultrjt.
Feudlis kor
Japn kzpkor
Sguntusok alakultak s a busido – a japn lovag-idel – vlt uralkodv, valamint nhny j japn buddhista szektt alaptottak. j kulturlis hagyomnyok, mint pldul a tea-szertarts, a virgktszet, a n s a kabuki, mint tipikus japn sznjtszsi formk s az ukiyoe (fadcos nyomtats) fejldtek ki s vltak npszerv a kznp krben is.
A trtnelemben elszr 1543-ban lpett kapcsolatba Japn a nyugattal.
Edo-kor
Tartva a politikai beavatkozsoktl s vallsi tantsoktl, a sguntus 1612-ben betiltotta a keresztny vallst s 1614-ben bezrta a kapukat a klfldiek eltt, kivve nhny holland s knai kereskedt. Az mkdsket egy kis szigetre, a Nagaszaki mellett fekv Desimra korltoztk.
A 18. szzad vge krl egyre ersd nyoms nehezedett Japnra, hogy nyissa meg kiktit a vilg eltt. 1854. mrcius 31-n Matthew Calbraith Perry amerikai sorhajkapitny az USA Haditengerszetnek „fekete hajival” belpett a Tokii-blbe s rbrta a japnokat egy bartsgi szerzds, a Kanagavai Egyezmny megktsre az Amerikai Egyeslt llamokkal. A Kanagavai Egyezmny megnyitotta Japn kapuit a nyugat szmra.
Japn modern kor
A Meidzsi-restaurci
Ezen esemnyek hatsaknt nvekedett a feudlis berendezkeds llam szocilis s politikai alapjaira nehezed nyoms. 1867-ben a Tokugawa-sguntus sszeomlott, s helyre a Meidzsi szvetsgi kormny lpett 1868-ban. Japn megnyitotta kapuit a vilg tbbi rsze eltt s megkezdte a nyugati kultra adaptlst az orszg gazdagtsra s a katonai hatalom erstsre folytatott iparostssal. A Meidzsi Birodalom idejn nhny vtized alatt tbb vltozs trtnt a nyugati mintj fejldsben, mint azeltt vszzadokon keresztl – kialakult egy modern nemzet modern iparral, modern politikai intzmnyekkel s modern trsadalmi berendezkedssel.
20. szzad
Napjainkban a konfucionista japn gondolkods, amely elnysen mkdtt a feudlis rban az uralkod harcosok osztlya szmra, nem vltozott az llam alapja. A konfucionizmus egyik alapelve: a ren, amely alapveten a szlk s az regek tisztelett s szeretett jelenti. Mivel a japn embereknek szzadokon keresztl centralizlt hatalom alatt kellett lnik, ami percekre lebontva szablyozta az emberek lett, knnyen hisznek csoportjuk vezetjben, respektljk t, s nem akarnak minden ron vitba keveredni vele. Gyakran mondjk, hogy a japnok nagyon pragmatikusak, hogy folyamatosan kpesek megrteni s adaptlni j technikkat, de nem nagyon rdekldnek a mlyebb filozfia s az egyetemes igazsgok irnt. A japnok egy j tpus kultrt alaktottak ki, a nyugati kultra s a hagyomnyos japn kultra egybeolvasztsval.
A mai Japnban az Alkotmny biztostja mindenki szmra a szabad vallsgyakorlst. Japnban a buddhizmus a dominns valls, br nem ismernk a hvk szmra vonatkoz pontos statisztikkat. A japnok zme gyakorlatilag nem vallsos, kevs keresztny (krlbell a lakossg 1%-a) s az j vallsoknak is vannak kveti (krlbell 10%). Mindazonltal, a japnok tbbsge sinto rtus szerint kt hzassgot s buddhista rtus szerint hal meg. Ez is mutatja, a japn kultra igen sok, egymssal ellenttes rtegbl pl fel – rgi s j, klfldi s nemzeti.
A msodik vilghbor vge eltt a japnok 70%-a rizstermel fldmves volt, letciklusuk oly szorosan kvette a termszet ritmust, hogy a termszettel mintegy egysgben ltek, lelkivilguk is a termszet rsze volt. A termszettel val egyttls ezen hagyomnyos rzse tmasztotta al a japn erklcsi vilgkpet, filozfit, gondolkodsmdot s vallst, s ez rsze a japnok termszet irnti rzkenysgnek s termszetszeretetnek. Ennek a tnynek egy msik aspektusa a japnok tlvilgi jutalmakrl szl vallsos gretek irnti rdekldsnek hinya. k valsznleg jobban vonzdtak a kzvetlenebb gretekhez, az evilgi elnykhz.
A msodik vilghborban elszenvedett veresg utn Japn trtnelmben elszr lte meg az idegen megszllst. Az utbbi fl vszzadban Japn nagyon gyorsan fejldtt s megvltoztatta ipari szerkezett. A mezgazdasgban s ms elsdleges ipargakban foglalkoztatott emberek szma folyamatosan cskkent: 1985-ben 8,8% volt, s gy becslik, hogy 2000-re 5,5%-ra fog lecskkenni. Az emberek letsznvonala szreveheten javult, br a termszet megsrlt, a leveg s a vz szennyezett vlt.
Ma a japn kultra vltozik, npszerek a kpregnyek s a szmtgpes jtkok. Japn vilgels az informcis trsadalomban.
Forrs: Wikipdia |